Marian tarina – Ohjauksen kautta opiskelemaan

Tässä blogissa en olekaan äänessä minä Hilean Heli, vaan ihastuttava, älykäs nuori Maria (nimi muutettu yksintyisyyden suojan takaamiseksi), jota sain coachata viime kesänä.

Lähtökohdat coachaukselle olivat hyvin tavanomaiset. Maria oli taitava ja onnistunut keskivertoa paremmin ylioppilaskirjoituksissa. Todistuksessa komeili eximiaa, magnaa ja cum laudea. Lähtökohdat Marialla olivat siis hyvät. Kuitenkin ylioppilaskeväänä Marian haaveilema tekniikan opiskelupaikka jäi saamatta. Pääsyynä siihen oli se, että Maria – kuten niin moni hakijoista – oli asettanut ensimmäiseksi hakukohteekseeen paikan, jonne todistuspisteet eivät riittäneet. Muihin hakukohteisiin todistuspisteet olisivat riittäneet, mutta koska niitä ei ollut asetettu ensimmäiseksi, ei opiskelupaikkaa irronnut. Marialla oli siis edessä syksy ilman opiskelupaikkaa tai selvää suunnitelmaa. Siinä vaiheessa tiemme Marian ja Hilean kanssa kohtasivat. Saimme auttaa Mariaa ja rakentaa yhdessä suunnitelmia tulevaan välivuoteen. 

Suunnittelimme yhdessä Marialle välivuoden, joka auttoi seuraavana keväänä opiskelupaikan saamiseen.

Marian tarina

Hain aluksi lähinnä apua siihen, että mitä nyt tehdä, kun on välivuosi edessä ja pitkä aika seuraavaan pääsykokeeseen. Tilanne näytti kurjalta, kun melko varmana pidetty opiskelupaikka ei auennutkaan.

Ensin keskusteltiin siitä mitä kiinnostaisi opiskella ja muutenkin omia sen hetkisiä fiiliksiä. Hilean Heli kertoi minulle avoimen yliopiston väylistä, auttoi oikean valitsemisessa ja sinne hakemisessa. Heliltä sain sitten valittujen väylien alustavia aikatauluja hakemiseen ja ohjeet miten kouluilta itse tiedustella tarkemmin päivämääriä ja muita käytännön ohjeita. 

Avoimen yliopiston väylälle päädyin myös, kun ei vielä ollut ihan varmaa mitä alaa sitten lopulta haluaisin alkaa opiskella. Väylällä on se hyvä juttu, että sen aikana tehdyillä suorituksilla voi myös hakea useampaan kohteeseen. Itsellä oli kaksi kiinnostavaa hakukohdetta kahden eri lukukauden keskiarvorajan piirissä.

Avoimen väylällä sain aikaa pohtia tulevaisuuden tavoitteita rauhassa

Valitsemani tekniikan avoimen yliopiston väylän suorittaminen välivuotena oli minulle hyödyllinen, koska väylää suorittaessa pääsin vähän näkemään mitkä aiheet alalla kiinnostavat. Toiseksi oli kiva päästä opiskelemaan. Puoli vuotta ehdin olla töissä ennen avoimen väylän aloittamista, niin kouluun palatessa vähän mietin, että osaako sitä enää yhtään mitään. 

Väyläopintoja ja opiskelua yliopistossa ei kannata jännittää. Minun onneksi tekniikan alan lyhyt väylä alkoi omalta osalta insinöörimatematiikka 1- ja yliopistofysiikka 1-kursseilla. Kaikille väyläopintoja pohtiville voin kertoa, että matematiikassa ei tuolla kurssilla tule mitään uutta, jos on käynyt lukion pitkän matikan; vaikein asian oli integrointi. Fysiikka lähtee myös lukion tasolta liikkeelle, mutta uutta asiaa tulee kuitenkin. 

Väylällä pääsin myös aloittamaan ohjelmoinnin. Ei ehkä itselle se kaikista oleellisin jatkon kannalta (tai mistä sen tietää) mutta ihan yleissivistävä ja itseä haastava kurssi, minkä pystyi toteuttamaan niin, että sai tavoittelemansa arvosanan.

Väyläopiskelijan on hyvä valmistautua monenlaisiin opiskeluaikoihin

Opintojen aloittaminen väylän alku oli hieman sekavaa. Normaalisti yliopistossa aloittaessa on opiskelujen alussa orientaatiota ja kampukseen tutustumista. Avoimen väylän opiskelijoita neuvottiin alkuun sähköposteilla ja meillä oli yksi infotilaisuus. Koulun sivuilta löytyi onneksi hyvä to do -lista mitä pitää tehdä, kun aloittaa opiskelun (erilaisten tunnusten luonti, kulkuluvat).

Väylällä opiskelevilla saattaa myös olla hyvin kummallisia lukujärjestyksiä. Luennoilla ei tietenkään tarvinnut käydä paikan päällä, koska suurin osa oli taltioitu ja netistä jälkeenpäin katsottavissa, mutta itse niissä kävin. Osa kursseista on yhteisiä tutkinto-opiskelijoiden ja väyläläisten kesken. Nämä luennot painottuvat “normaaliaikoihin” kello kahdeksan ja iltapäivä neljän väliin, kun taas pelkille avoimen väylän opiskelijoille olevat luennot ovat iltaisin. Tämä sen takia, että väylän ohessa olisi mahdollisuus käydä töissä. Aamun luentojen jälkeen koululla saattoi mennä myöhään, kun luento päätyy iltakahdeksan jälkeen. Siitä jatketaan vielä laskariin (laskuharjoitusten palautus ja läpikäynti). Toisaalta väylän opiskelijalla voi myös olla useita vapaapäiviä viikon aikana.

Avoimella väylällä ystävystyy ja saa apua opintoihin

Heti lyhyen väylän opintojen alkaessa muodostettimme opiskelijoiden kesken whatsapp-ryhmän, jossa oli mukana myös kaksi tutoria, joilta sai paljon apua opiskeluun liittyviin kysymyksiin. Jokaiselle aineelle (kemia, fysiikka, matikka, ohjelmointi) tehtiin vielä oman ryhmät. Näissä whatsapp-ryhmissä käytiin koko kevään ajan paljon keskusteluja tehtäviin ja raportteihin liittyen. Ryhmistä löysi myös opiskeluseuraa, jos tarvitsi. 

Välivuoden aikana on myös mahdollista ystävystyä ja verkostoitua tulevaisuutta varten.

Sitten koronavirus-case lyhyesti:

Kun päätös siirtää opiskelut etään tuli, oli valmius kursseilla hieman eri. Osa kursseista oli suoritettavissa etänä ja toteutus toimi. Osalla kursseista ei otettu etään siirtymistä tosissaa. Se pitkitti suorituksien valmistumista ja kurssin opetus kärsi. 

Plussaa oli vielä se, että kursseilla on luennoitsijan lisäksi ollut aina useampia vastuuhenkilöitä ja aina, ketä tahansa sähköpostilla jonkun asian/ongelman kanssa lähestyessä, vastaus on tullut nopeasti.

Avoimen väylän aikana suunnitelmat selkenivät

Avoimen väylän ansiosta olen varmistunut ainakin yhden opiskelupaikan. Kävin myös muissa pääsykokeissa ja niiden tuloksia odottelen heinäkuun puoleenväliin. Suunnitelmissa on joko ottaa paikka vastaan väylän tai pääsykokeen kautta. 

Opiskelun ohessa tuli ensimmäistä kertaa luettua koulujen opinto-oppaita vähän enempi ja siten löytyi kiinnostavia suuntia opiskelulle (mahdollisuus valita laajasta valikoimasta sivuaineita).

Marian vinkit niille, jotka eivät saaneet opiskelupaikkaa tämän kevään yhteishaussa

1) Avoimen yliopiston väyliä voin suositella. Pääsee jatkamaan opiskelua ja ei haittaa vaikka lukiossa ei olisi vielä tiennyt minne aikoo hakea seuraavaksi, ja siten jäänyt jokin haun kannalta oleellinen aine/aineet kirjoittamatta ylppäreissä. 

2) Väylän suorittaminen kannattaa ottaa tosissaan, koska myös siinä opiskellessa arvosanojen eteen pitää tehdä töitä. Mutta on ihan kiva fiilis, kun oma työ mahdollisesti sitten palkitaan opiskelupaikalla.  

3) Etsi ja ota vastaan apua, jos tuntuu että et tiedä mitä välivuotena tekisit.

Hilea toivottaa Marialle menestystä tuleviin opintoihin ja kiittää siitä, että sai olla apunasi! Haluatko sinä apua välivuoden suunnitteluun? Ota yhteyttä info@hilea.fi niin autamme.

Kesäterkuin,

Hilean Heli